Sunday, September 20, 2009

Persiapan Hari Raya Aidilfitri 2009



Persediaan sebelum Hari Raya memang kamboh. Sibok nak ngurus macam-macam. Nyedia bahan-bahan masakan, biskut, air, kuih dan mengemas rumah. Bini aku biasalah. Gago dengan persediaan masakan yang bakal dihidangkan pada hari Pertama Raya kelak. Menu masakan adalah Kari Manok, Dagin Masak Itam ngan Kuah Satay.




Aaa... manok dalam besen ya lah yang udah di kerat-kerat. Nunggu ais cair jak gik. Disamping nunggu ais cair, kamek duak molah dagin masak itam dolok. Kerat dagin kecik-kecik, campur aduk bahan-bahan... alu siap. Lekak ya molah kuah satay juak serentak. Sik membazir masa juak.


Aaa... tok lah nya... masak dagin ngan kuah satay. Uhhh... bila dah siap... nyaman! Boleh coba mun sik cayak. Nasib la... orang yang sik datang bertandang raya ke rumah.


Tok lah nya tukang masak, ngemas and main power di rumah. Tengah diat resipi pakei panduan. Persiapan untuk nyambut Hari Raya kedirik sekeluarga yang pertama kali... semuanya dah dirancang oleh bini aku tok. Dan aku apa polah? Mmm... biasalah... ekot arahan jak lah. Aku ngemas rumah n nolong mana-mana yang perlu.



Alhamdulillah, segala persiapan masakan ngan pengemasan rumah, udah pun selesai. Kol 2:30 tek baruk abis. Lega juak lah rasa hati. Sik agik bingung-bingung. Minak sterika baju raya jak gik. Nak seterika malam tok, lelah gilak. Esok jak lah.



Wahai rakan-rakan, sahabat-sahabat dan taulan ku. Aku bukak pintu rumah. Jemput lah bertandang ke rumah aku. Insyallah akan aku layan dengan mesra.


No comments:

Post a Comment